Sök:

Sökresultat:

16 Uppsatser om  Binaural Sounddesign - Sida 1 av 2

Binaural ljuddesign i 3D-spel

Detta kandidatarbete handlar om hur spelupplevelsen pÄverkas av en ljuddesign som Àr skapad genom en persons öron, en sÄn kallad binaural ljuddesign. I spel och film pÄverkar ljuddesignen 50% av det man ser och upplever. En stor del av de som spelar spel idag anvÀnder sig av hörlurar och headsets för att uppnÄ den bÀsta ljudupplevelse och för att de enkelt ska kunna kommunicera via olika röstchatt. Trots detta satsar spelföretag idag pÄ att man ska fÄ det mest kvalitativa ljudupplevelsen via surround-system och för att man enkelt ska kunna höra direktionellt ljud. Detta kan Àven en binaural ljuddesign Äterge genom vanliga hörlurar.

Binaural ljuddesign i 3D-spel

Detta kandidatarbete handlar om hur spelupplevelsen pÄverkas av en ljuddesign som Àr skapad genom en persons öron, en sÄn kallad binaural ljuddesign. I spel och film pÄverkar ljuddesignen 50% av det man ser och upplever. En stor del av de som spelar spel idag anvÀnder sig av hörlurar och headsets för att uppnÄ den bÀsta ljudupplevelse och för att de enkelt ska kunna kommunicera via olika röstchatt. Trots detta satsar spelföretag idag pÄ att man ska fÄ det mest kvalitativa ljudupplevelsen via surround-system och för att man enkelt ska kunna höra direktionellt ljud. Detta kan Àven en binaural ljuddesign Äterge genom vanliga hörlurar.

Vikten av Ljud för Navigation i Virtuell Miljö : Orientering med Binaural ljudsimulering

Dagens digitala spel Àr oerhört komplexa produktioner som ofta krÀver en multitud av  sofistikerade verktyg för att förverkligas. Ett intrikat nÀtverk av moderna lösningar dÀr sÄvÀl  visuella som audiovisuella element samverkar för att frambringa fÀngslande och entusiasmerande  upplevelser Àr vad som gör dagens spelproduktioner, och ingen annan bransch har sett samma  raketutveckling som spelbranschen sedan dess begynnelse. Ljuddesignens roll i digitala spel har  dock förblivit passiv dÀr andra element tagit an mer dynamiska roller i varierande form.  Generellt sett Àr ljudet oftast mer ett komplement till de visuella elementen Àn ett fristÄende  förmedlingsredskap. DÄ audiovisuell kommunikation ej delar vissa av de begrÀnsningar som  visuell kommunikation innehar, sÄsom grafisk processeringskraft, bildskÀrmsavgrÀnsningar etc,  sÄ ser vi att ljuddesign besitter en stor mÀngd outnyttjad potential som i teorin hade kunnat  förgylla spelupplevelser kolossalt.Det hÀr arbetet undersöker bÄde genom analoga och digitala medel hur införandet av binaural  lyssning i spelproduktioner kan förbÀttra navigationsförutsÀttningarna för anvÀndaren avsevÀrt  dÄ djup och höjd kan skildras mycket mer effektivt, samt hur dess applicering i tredimensionella  miljöer kan frÀmja sÄvÀl nöjes­ som lÀrosyften i sÄ kallade Audio based Environment Simulators  (AbES).

Servostyrning med binaural ljudlokalisering

People are usually directed towards each other in conversations, to make it easier to hear what is being said. Algorithms for voice and speech recognition works in a similar way, regarding the microphone direction towards the sound source. In this thesis in electronics has therefore a servo control with binaural sound localization been implemented on a microcontroller connected to two microphones.When people perceive sound, the brain can estimate the sound source direction by comparing the time taken by the sound reaching one ear to the other [1]. The difference in time is called the interaural time difference, and can be calculated using various techniques. An exploratory comparison between the techniques cross-correlation and cross-spectrum analysis was carried out before implementation.

Soundvolume 2.0 : En prototyp för ljuddesign i spel

Efter fyra mÄnader som ljudpraktikant pÄ det svenska spelföretaget Starbreeze i Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra mÄnader. FrÄn ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning fungerar. Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-prototyp Ät ett externt företags framtida spelprojekt. En utveckling som frÄn början var tÀnkt att öka kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhÀngande spelscenario, men som sedan utvecklades till att leda mycket lÀngre. Förklaring: Ljuddesign = LjudlÀggning av nÄgon form, i detta fall spel.

Soundvolume 2.0 - En prototyp för ljuddesign i spel

Efter fyra mÄnader som ljudpraktikant pÄ det svenska spelföretaget Starbreeze i Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra mÄnader. FrÄn ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning fungerar. Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-prototyp Ät ett externt företags framtida spelprojekt. En utveckling som frÄn början var tÀnkt att öka kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhÀngande spelscenario, men som sedan utvecklades till att leda mycket lÀngre. Förklaring: Ljuddesign = LjudlÀggning av nÄgon form, i detta fall spel. Scriptning = Enklare programmering, kan vara saker som hÀnder eller saker man kan göra i spelet Nyckelord: Soundvolume 2.0, Starbreeze, ljuddesign, spel, sounddesign, 3D.

Auditiv deprivering : i ett audionom perspektiv

Studien riktar sig frĂ€mst till audionomer, och andra med intresse av hörselrehabilitering.Auditiv deprivering kan visa sig som en med tiden försĂ€mrad taluppfattning i örat som inte fĂ„tt adekvat stimulering. Vad som karaktĂ€riserar dem som drabbas Ă€r inte klarlagt. Inte heller vet man exakt orsak eller tidsförlopp. Genom att hörapparatanpassa det drabbade örat har effekten kunnat reduceras och i vissa fall har fullstĂ€ndig Ă„terhĂ€mtning konstaterats.Litteraturstudiens syfte var att belysa fenomenet och aspekter som bör beaktas i audionomens arbete med insatser av bĂ„de förebyggande och rehabiliterande karaktĂ€r. Metoden var att granska artiklar framtagna genom systematisk och manuell sökning, i databaser tillgĂ€ngliga genom Örebro universiÂŹtet.Resultatet visar att personer med hörselnedsĂ€ttning av sĂ„vĂ€l sensorineural som konduktiv art drabbas.

Den Binaurala Upplevelsen : Manipulering av ljud

Examensarbete om binaurala ljud och om manipulering av monoljud kan efterlikna binaurala ljud..

Falling Feather : Magisk realism och dess pÄverkan pÄ animerad film

Detta kandidatarbete undersöker hur en karaktÀrs fantasi kan gestaltas med genren magisk realism inom animerad film. Under arbetets gÄng har vi undersökt olika filmer med magisk realism som genre, sÄ som Pan?s Labyrinth, Ally McBeal och Six Feet Under och The Science of Sleep. I detta arbete presenterar vi de metoder vi valt för att skapa en animerad film med genren magisk realism..

TÄgbuller: utvÀrdering med binaural teknik samt förslag till
ÄtgÀrder

NÀrhet till tÄgstationen Àr av central betydelse för jÀrnvÀgstrafik vilket medför problem med buller. Bullerproblemet ÄtgÀrdas vanligen genom att förbÀttra isoleringen pÄ nÀrliggande fastigheter och/eller med bullerplank lÀngs spÄret. Detta Àr dock kostsamma lösningar och de positva effekterna Àr i vissa avseenden begrÀnsade. Buller frÄn jÀrnvÀg beskrivs vanligen med A-vÀgd ljudtrycksnivÄ, denna beskrivning har dock vissa begrÀnsingar. För att ge en bÀttre beskrivning av bullerstörning krÀvs bÀttre mÀtmetoder.

Falling Feather - Magisk realism och dess pÄverkan pÄ animerad film

Detta kandidatarbete undersöker hur en karaktÀrs fantasi kan gestaltas med genren magisk realism inom animerad film. Under arbetets gÄng har vi undersökt olika filmer med magisk realism som genre, sÄ som Pan?s Labyrinth, Ally McBeal och Six Feet Under och The Science of Sleep. I detta arbete presenterar vi de metoder vi valt för att skapa en animerad film med genren magisk realism.

En studie i realtidsgenererat binauralt ljud

MÄnga av dagens dator och TV-spelsljud Àr anpassade för högtalaruppspelning, i mÄnga fall Àven flerkanalssystem som 5.1 surround och liknande. FÄ spel Àr anpassade för uppspelning genom hörlurar och för att fÄ en bra ljudlokalisering i hörlurar behövs ofta nÄgon form av surroundhörlurar. Vi tror att man kan skapa trovÀrdig (Riktnings)Ätergivning av ljud i hörlurar genom bara tvÄ ljudkanaler genom sÄ kallat binauralt ljud. Vi kommer i detta arbete att beskriva de faktorer som spelar roll i vÄr stereohörsel, varför de fungerar samt vilka svagheter som finns i detta system. Vi kommer att skapa ett system för att behandla realtidsgenererat binauralt ljud för spel och beskriva de verktyg vi valt och den generella arbetsprocessen.

En studie i realtidsgenererat binauralt ljud

MÄnga av dagens dator och TV-spelsljud Àr anpassade för högtalaruppspelning, i mÄnga fall Àven flerkanalssystem som 5.1 surround och liknande. FÄ spel Àr anpassade för uppspelning genom hörlurar och för att fÄ en bra ljudlokalisering i hörlurar behövs ofta nÄgon form av surroundhörlurar. Vi tror att man kan skapa trovÀrdig (Riktnings)Ätergivning av ljud i hörlurar genom bara tvÄ ljudkanaler genom sÄ kallat binauralt ljud. Vi kommer i detta arbete att beskriva de faktorer som spelar roll i vÄr stereohörsel, varför de fungerar samt vilka svagheter som finns i detta system. Vi kommer att skapa ett system för att behandla realtidsgenererat binauralt ljud för spel och beskriva de verktyg vi valt och den generella arbetsprocessen.

Binauralt ljuds pÄverkan pÄ ljudupplevelse

Binauralt ljud innebÀr Äterskapandet av ljudsignaler sÄ som mÀnniskan uppfattardem. Detta kan genomföras med hjÀlp av en teknik bestÄende av tvÄ mikrofonersom placeras vid öronen pÄ ett dockhuvud. Uppspelning av ljudet i hörlurar gör attkÀnslan av avstÄnd och riktning bevaras. Tekniken har utvecklats sedan slutet av1800-talet men fortfarande inte brett ut sig och nyttjats i nÄgon större utstrÀckning.Denna rapport undersöker vad binauralt ljud gör för lyssnarens upplevelse av ljud,samt diskuterar varför denna teknik inte anvÀnds mer.Genom en undersökning bland studenter pÄ Kungliga Tekniska Högskolan iStockholm har vi jÀmfört en binaural inspelning, skapad specifikt för denna studie,med samma inspelning i monoljud. Samtliga deltagare ansÄg att den binauralainspelningen var mer verklighetstrogen och flertalet rapporterade fysiska reaktionersom en följd av detta.

Akustiska faktorer som inverkar vid ljudlokalisering : för normalhörande och sensorineuralt hörselskadade personer

Sammanfattning:Ljudlokalisering Àr en viktig hörselfunktion och fungerar bÀst med en god binauralhörsel. För att kunna lokalisera ljud anvÀnder hörselsystemet ett antal faktorer. Viden sensorineural hörselskada pÄverkas förmÄgan att uppfatta de hÀr faktorerna. Syftetmed studien var att förklara de faktorer som inverkar vid ljudlokalisering och hurriktningshörseln pÄverkas vid en sensorineural hörselskada. Det hÀr utfördes genomatt granska och sammanstÀlla aktuell forskning i en forskningsöversikt.

1 NĂ€sta sida ->